בשל המצב והמלחמה החלטנו להוריד עשרות אחוזים על כל היהלומים באתר

היהלום הכי גדול בעולם

יהלום קולינן, הוא היהלום הגולמי הגדול ביותר שנתגלה בעולם אי פעם. משקלו של הקולינן – היהלום הכי גדול בעולם, היה לא פחות מאשר 3,106 קראט עצומים בעת מציאתו (משקל של כ – 621 גרם). היהלום נמצא במקור בשנת 1905 במכרה פרמייר בפרטוריה, דרום אפריקה, על ידי כורה בשם תומאס אוון פאוול, והשאר? היסטוריה. בסקירה זו נספר את סיפורו של היהלום הכי גדול בעולם ותכונותיו המרתקות.

 

כיצד נתגלה היהלום הכי גדול בעולם?

 

ב – 25 בינואר 1905, במכרה פרמייר בפרטוריה, דרום אפריקה, התגלה יהלום אדיר מימדים שמשקלו 3,106 קראט במהלך עבודה כרייה שגרתית שהתנהלה במכרה. מדובר היה ביהלום הגדול ביותר שנמצא אי פעם. עובד כרייה ושמו תומאס אוון פאוול עבד בעומק 18 מטר מתחת לפני האדמה כאשר הבחין בהבזק של אור כוכבים שהוטבע בתקרת המכרה. זה היה היהלום שנודע לימים בתור יהלום קולינן. 

 

כיצד היהלום הכי גדול בעולם החליף ידיים?

 

כאשר תגליתו של הכורה הפשוט נחשפה בפני מפקח המכרה, פרדריק וולס, הוחלט להציג את הממצא יוצא הדופן כבר באותו אחר צהריים בפני סר תומאס קולינן, שהיה הבעלים של המכרה. 

 

לאחר מכן מכר סר תומאס קולינן את היהלום לממשלת המחוז בטרנסוואל שבדרום אפריקה, וזו העניקה את האבן למלך בריטניה אדוארד השביעי בתור מתנת יום הולדת. מתוך חשש כי היהלום העצום עשוי להיגנב במעבר מאפריקה ללונדון, המלך אדוארד השביעי דאג לשלוח יהלום מזויף על סיפון ספינת קיטור עמוסת בלשים כטקטיקת הסחה. בעוד שיהלום הדמה ששימש כפיתיון עשה לאיטו את דרכו מאפריקה על הספינה, הקולינן המקורי נשלח לאנגליה בתיבה רגילה.

 

האם היהלום הגדול בעולם הוא חלק מאבן גדולה עוד יותר?

 

כאשר יהלום הקולינן עבר הערכה מקצועית בידי אחד מגדולי הכימאים והפיזיקאים שידעה בריטניה – סר וויליאם קרוקס, נתגלה כתם שחורה במרכזו של היהלום, למרות הצלילות המדהימה שלו.


אף שכתמים שחורים אינם ממצא נדיר במיוחד ביהלומים, קרוקס טען שכיוון שהצבעים סביב הנקודה השחורה היו עזים להפליא, הכתם השחור היה למעשה סימן ללחץ שהשפיע על שטחו הפנימי של היהלום. בנוסף, צד אחד של היהלום היה חלק לחלוטין כמעט. קרוקס ייחס זאת לכך שהיהלום היה למעשה הרבה יותר גדול בנקודת זמן מסוימת, אך מאז הוא נשבר על ידי כוחות טבעיים והותיר דופן חלקה כתוצאה מהשבירה הזאת. בעוד שיהלום קולינן הוא היהלום הגדול ביותר שהתגלה עד כה, קרוקס הגיע למסקנה שמה שנמצא בפועל, היה למעשה פחות ממחצית היהלום כולו.

 

מי הם בעליו של היהלום הגדול בעולם?

 

אף שיהלום הקולינן אותר בפועל על ידי כורה בשם תומאס אוון פאוול, מי שזכה בקרדיט על הגילוי המפעים, הוא דווקא אדם אחר. היות ופאוול העביר את היהלום המסתורי לטיפולו של פרדריק וולס, המפקח על המכרה, וזה בתורו העביר אותו לידיו של בעל המכרה – סר תומאס קולינן, מי ששמו זכה להיכתב בדפי ההיסטוריה בזכות ממצא זה, הוא בעליו של המכרה. אולם במקום לשמור את היהלום המרשים לעצמו, סר תומאס קולינן החליט כאמור למכור את היהלום לממשלת המחוז טרנסוואל בדרום אפריקה, שלימים העבירה את היהלום לידי המלך אדוארד השביעי כמתנה ליום הולדתו ה – 66.

מאז נותר יהלום הקולינן בבעלותה של משפחת המלוכה הבריטית. יצויין בהקשר זה, כי במקור, המלך אדוארד דווקא לא רצה לקבל מתנה בעלת חשיבות וערך מונומנטליים כל כך, אך היה זה וינסטון צ’רצ’יל ששכנע אותו לבסוף לקבל את היהלום. צ’רצ’יל מצידו, לא יצא מהסיפור בידיים ריקות, מן הסתם. הוא קיבל לידיו העתק של היהלום אותו הציג לאורחים וחברים רבים לאורך השנים, בגאווה רבה.

כיצד לוטש היהלום הגולמי הגדול ביותר בעולם?

 

לאחר שקיבל את היהלום, המלך שלח אותו לאחד היהלומנים היוקרתיים ביותר בעולם באותה העת, ג’וזף אסשר, ראש חברת יהלומי אסשר באמסטרדם. למרות ניסיונו העשיר של היהלומן, חיתוך יהלום קולינן התגלה כמשימה מאתגרת למדי. לכן אסשר, שחתך את היהלום המפורסם אקסלסיור, יהלום של 971 קראט שנמצא בשנת 1893, בילה שישה חודשים בלימוד כל היבטי היהלום לפני שביצע חיתוך בודד. עם הניסיון הראשון של אסשר, להב הפלדה בו השתמש נשבר ללא כל השפעה על היהלום עצמו. לכן, במהלך ניסיונו השני לחיתוך היהלום, היה אסשר עצבני כל כך עד שלאחר חיתוך היהלום כמתוכנן, מספרים שהוא התעלף. למרבה המזל, התרגשותו מן המשימה המורכבת לא פגמה באיכות הביצוע של מלאכת חיתוך יהלום הקולינן וליטוש החתיכות שנקרצו מתוכו, הידועות ביופיין ובאיכותן בכל העולם עד עצם היום הזה.

 

היכן היהלום הכי גדול בעולם נמצא היום?

 

יהלום הקולינן כבר מזמן אינו שלם. למעשה, הוא נחתך לתשע יחידות גדולות וכמעט 100 קטנות יותר. חיתוך זה, חשוב לציין, לא הקטין את ערכו, מכיוון שכל היחידות ביחד מוערכות במיליוני דולרים. “כוכב אפריקה הראשון”, או “קולינאן 1”, הוא שמה של החתיכה הגדולה ביותר שנחתכה מיהלום הקולינן המקורי. משקלה מוערך בכ – 530 קראט, והיא נחשבה כיהלום השקוף המלוטש הגדול ביותר בעולם, עד שנתגלה יהלום יובל הזהב בשנת 1985 במכרה פרמייר, באותו מיקום בו נמצא יהלום הקולינן.

כיום משובץ קולינן 1 בשרביט המלוכה של אדוארד הקדוש, המהווה חלק מאוסף תכשיטי הכתר של הממלכה המאוחדת. יהלום הקולינן 1 לא נמצא שם לבד, שכן גם קולינן 2, שמשקלו הוערך ב – 317 קראט, יחד עם כמה מהחתיכות הקטנות יותר שנחתכו מתוך יהלום הקולינן המקורי, שובצו גם הם כחלק מתכשיטי הכתר (קולינן 2 שובץ בכתר המלוכה עצמו). בנוסף, המלכה אליזבת השנייה מחזיקה באוסף פרטי של יהלומים שעברו בירושה מסבתה, המלכה מרי, הכולל שבעה מהיהלומים הגדולים יותר שלוטשו מתוך הקולינן המקורי ו – 96 חתיכות קטנות יותר.

 

יהלומים מפורסמים הם מושא הערצה והערכה של הרבה מאד אנשים בכל רחבי העולם. יהלומים נחשבים, חצי ברצינות וחצי בהלצה כחבריה הטובים ביותר של האישה ועל דבר אחד אין עוררין – יהלומים מפורסמים הם סמל סטטוס, הם משדרים יוקרה, אמידות, הרבה כסף וכמובן שיש בהם יופי ממכר ומשכר. סרטים וסיפורים רבים נכתבו והופקו כשהיהלומים מככבים בהם ויש בהם עיסוק רב בשיח הציבורי היומיומי.

 

עם הזמן ועם התפתחות המדע והתעשייה בעשורים האחרונים ישנן שיטות ייצור של יהלומי מעבדה ללא הצורך (או ההכרח) לחצוב אותם בבטן האדמה. הייצור במעבדה זול יותר (ולכן גם מוריד בצורה משמעותית את המחיר של היהלומים המוכנים), מוסרי הרבה יותר ויש בו הרבה תקווה שמלחמות והרג בין בני אדם יגיעו לקיצם כעת כשאפשר לייצר יהלומים מלאכותיים איכותיים ויפים לא פחות בתנאי מעבדה מדעיים ומבוקרים.

 

כיום מסתובבים ברחבי העולם לא מעט יהלומים מפורסמים שהרבה מאד אנשים מכירים, בין אם הם בבעלותם של אנשים מפורסמים, לקחו חלק בסיפור מעניין או השתתפו בסרט שכולנו מכירים.

 

סקירה של 10 יהלומים מפורסמים בעולם

 

1. יהלום המאה – היהלום שנחשב ליהלום הנקי ביותר שאי פעם יוצר

 

את היהלום חצבו במכרה בדרום אפריקה בשנת 1986 והושקעו לא פחות משלוש שנים בחיתוך וליטוש שלו. העבודות שהושקעו ביהלום זה נחשבות למלאכת מחשבת של ממש ולכן דרגות ניקיון היהלום והשקיפות שלו נחשבות לגבוהות מאד. יהלומים רבים עוברים השוואה ביחס ליהלום הזה והוא מהווה סמן ימני בעולם היהלומים המקצועי.

 

היהלום בצורת לב נחשב למושלם ממש והשמועה אומרת שבעליו ומי שמחזיק בו הוא איש עסקים ישראלי. יחד עם זאת – אין אישורים רשמיים לשמועה זו ולא באמת יודעים בדיוק היכן או בידי מי נמצא היהלום.

 

2. יהלום הפלורנטין – מהודו או מאיטליה

 

מדובר ביהלום ותיק וטוב שנכרה אי שם בשנת 1400. ישנן כמה אגדות סביב הייצור ומהלך חייו של היהלום ואלה מספרות על היותו בבעלות נזיר הודי או ככזה שנמצא בסמוך לפירנצה שבאיטליה.

 

עוד מסופר שהיהלום היה חלק מרכושה של משפחת מדיצ’י האירופאית ועם סיום השושלת עבר היהלום לידיהם של הקיסריים האוסטרו הונגריים ומשאלה חדלו למשול והאימפריה האוסטרו הונגרית נפלה, הם ברחו עם חפצי הערך ולא ברור האם היהלום נשאר ברשותם או שנעלם אי שם בדרכים. במוזיאון הלובר בפאריז קיים מוצג אשר דומה מאד ליהלום הזה ומספר את סיפורו.

 

3. גולדן ג’ובילי – היהלום הגדול ביותר בעולם

 

יהלום מרהיב ביופיו שנחשב לגדול ביותר בעולם ונחשב אפילו די עדכני לאור שנת הייצור שלו – 1986. כחלק מחגיגות יום ההולדת ה- 50 של מלך תאילנד הוענק לו היהלום במתנה מצדו של איש עסקים תאילנדי שרכש אותו בסמוך לייצורו. כיום מוצג היהלום באחד מהמוזיאונים בתאילנד ומקורות מספרים שבכניסה למוזיאון משתרך תור ארוך מאד (שעובר לעיתים את הקילומטר) על מנת לחזות ביהלום.

 

4. בורטון טיילור – יהלום ברוח הוליווד

 

יהלום יפייפה שנחצב במכרה בדרום אפריקה. הוא עבר כמה בעלים וכמה ידיים ובסופו של דבר נרכש על ידי השחקן ריצ’רד בורטון כמתנה לבת זוגו היפיפייה בעצמה, השחקנית המוכרת אליזבת’ טיילור. לאחר פטירתו של בורטון החליטה טיילור למכור את היהלום ואת ההכנסות שהרוויחה תרמה לארגוני צדקה שונים.

 

5. היהלום הוורוד המפורסם הראשון – זה של ג’ניפר לופז

 

עד שנת 2002 לא היו היהלומים הוורודים נפוצים או מבוקשים. בזכות טבעת היהלום הזו ששימשה כטבעת אירוסין שרכש השחקן בן אפלק לארוסתו, השחקנית והזמרת ג’ניפר לופז – החלה התעניינות בינלאומית חסרת תקדים ביהלומים הוורודים. הטבעת שקנה אפלק, בשווי של מעל מיליון דולר, הייתה מעוטרת ביהלום ורוד בגוון עדין והיא הוחזרה אחר כבוד לאפלק עם פרידתם של בני הזוג.

 

מכיוון שמשפיענית ציבור ותרבות כמו ג’ניפר לופז התפארה בטבעת (כל עוד הייתה ברשותה) נשים רבות התעניינו מאד ביהלומים הוורודים והעניקו לעצמן תכשיטים שהיו משובצים ביהלומים אלה.

 

6. יהלום ההופ

אין קשר בין שם היהלום לבין תקווה. שמו של היהלום ניתן לו כמחווה של כבוד כלפי זה שמצא אותו –מגלה האבנים הנרי הופ שפעל בכפוף למלך צרפת לואי ה- 14. צורתו של היהלום לא מצאה חן בעיני המלך והוא הורה לבצע בו ליטוש חוזר, או אז הוא הוצג ואוחסן כחלק מאוצרות הממלכה.

 

בזמן המהפכה הצרפתית נגנב היהלום, ביחד עם עוד חפצי רבים אחרים, הגיע לאנגליה ושם התגלגל שוב לידיו של אותו הנרי הופ. היהלום עבר עוד כמה בעלים והחלפות ידיים, ביניהם של פייר קרטייה וכיום הוא מוצג במוזיאון הסמית’סוניאן בעיר וושינגטון שבארצות הברית.

 

7. יהלום ציוני עם סימני מגן דוד

 

הטבע עושה דברים בעצמו ולעיתים בני האדם משתאים לנוכח הפלא שנוצר לבד. זה בדיוק הסיפור של היהלום שנחשב ליהלום ציוני ראשון ויחיד מסוגו, בו החזר האור שנראה לעין יוצר צורה של מגן דוד בתוך היהלום פנימה. לאחר בדיקות רשמיות ומקצועיות רבות נמצא שאכן היהלום הוא טבעי ואמיתי ואין מדובר בגימיק או בתוצאה של פעולה שבוצעה על ידי בני אדם כחלק מתהליך פיתוח היהלום.

 

היהלום נמצא בבעלותו של איש עסקים ישראלי שמציג אותו במוזיאון רמת גן ליהלומים.

 

8. היהלום המשובץ בטבעת האירוסין של הנסיכה דיאנה

 

אמנם בעליה המקורית מתה, אך הטבעת נשארה גם בשימוש וגם בשיח הציבורי. כיום עונדת את טבעת יהלום הספיר הדוכסית מקיימברידג’, קייט מידלטון, ובכך מחייה את מורשתה של חותנתה המנוחה. הטבעת נבחרה על ידי דיאנה בעת אירוסיה לנסיך צ’ארלס מתוך מבחר טבעות שהוצגו על ידי חברת היהלומים המלכותית באנגליה.

 

היהלום הוא ספיר אובלי בצבע כחול עמוק וסביבו שובצו, לבקשתה של הנסיכה המיועדת 14 יהלומים לבנים קטנים ושקופים.

 

9. יהלום אורלוב

 

אין מי שעוסק בתחום היהלומים ולא מכיר את היהלום הזה. מדובר ביהלום לא קטן בגווני כחלחל ולבן שמהווה חלק מאוסף התכשיטים והיהלומים של בני המלוכה הרוסיים. כיום כמה גרסאות באשר לדרך החיים של היהלום אך דבר אחד בטוח – מקורו במכרות הגדולים שבהודו ואת העובדה הזאת אפשר היה לקבוע על סמך התכונות והמאפיינים שלו כבר כחומר גלם.

 

בשנת 1784, לאחר אי אילו מחלוקות וריבים בין בני המלוכה הרוסיים שובץ היהלום בשרביט המלכותי – שם הוא משובץ עד היום.

 

10. הכוכב הגדול של אפריקה

 

זהו יהלום הגלם הגדול ביותר שנכרה אי פעם. מפאת גודלו הוא נחתך ולוטשו ממנו לא פחות מ- 9 אבנים מרהיבות שגם הן נחשבות לגדולות במושגים יחסיים לעולם של יהלומים מפורסמים. מבין אלה, האבן הגדולה ביותר שומרת עד היום על התואר המכובד – היהלום המלוטש הגדול ביותר בעולם כולו.

 

מקורו של היהלום במכרה בדרום אפריקה והוא נקרא על שמו של בעלי המכרה. ליהלום הוכן העתק מדויק על מנת שאפשר יהיה לשלוח אותו בדואר לאנגליה לצורך ליטוש ועבודות. ההעתק הועמס על ספינת משא והוצמדה לו אבטחה כבדה על מנת לשמור עליו במסע האורך מדרום אפריקה לאנגליה.

 

המלך אדוארד הורה לשבץ את היהלום הגדול והמיוחד בשרביטה של הוד מלכותה, שם הוא עדיין משובץ עד היום ומהווה חלק לבתי נפרד מאוסף התכשיטים המלכותי.

דילוג לתוכן