בשל המצב והמלחמה החלטנו להוריד עשרות אחוזים על כל היהלומים באתר

גמולוגיה

המושגים גמולוגיה או תעודה גמולוגית, נשמעים רבות בהקשר לרכישת תכשיטי יהלום מעבדה . אולם צרכנים המתעניינים בקניית תכשיטי יהלומים, לא תמיד יודעים במה מדובר באמת ומה משמעותם של כל המושגים הללו. לכן בחרנו להקדיש את הסקירה שלהלן לביאור המונחים הנ”ל, כדי שתבינו טוב יותר על מה אתם משלמים.

 

מה זו גמולוגיה

 

גמולוגיה הינה מדע אבני החן, והיא גם תת התמחות בתחום הגיאולוגיה (מדע כדור הארץ והחומרים שמרכיבים אותו). אבני חן הן אבנים יקרות שנעשה בהן שימוש שכיח בעולם התכשיטנות. ישנם בתי ספר רבים בעולם, שניתן ללמוד בהם את מקצוע הגמולוגיה, ולקבל בתום הלימודים הסמכה גמולוגית. GIA, הוא שמו של המכון הגמולוגי של אמריקה (Gemological Institute of America) והוא למעשה, המוסד האקדמי עם תוכנית ההכשרה לגמולוגים היוקרתית והידועה ביותר בעולם. 

 

מהי הכשרתו של גמולוג

 

אנשים שפועלים בענף התכשיטנות וחפצים ברכישת ידע מקצועי מקיף, שיפתח להם דלתות בתעשיית התכשיטים, עוברים בדרך כלל הכשרה במסלול הגמולוגיה של ה – GIA. תוכנית הלימודים לגמולוגים במוסד GIA אורכת כשנה, ובמסגרתה נלמדים קורסים מקצועיים בשלל תחומים הקשורים באבני חן ויהלומים. ההכשרה המקצועית הרחבה בתחום הגמולוגיה, מכסה גם קורסים המכשירים את הגמולוג להבחין בין יהלומים אמיתיים להין יהלומים מזויפים (סימולנטים) כדוגמת מואסנייט או זירקוניה מעוכבת. גם בארץ קיימות תוכניות הכשרה בתחום הגמולוגיה, אשר אורכים על פי רוב חודשים ספורים (בהתאם להיקף התכנים הנלמדים ופריסת שעות הלימוד). 

 

תוכניות ההכשרה בתחום הגמולוגיה, נועדו בסופו של עניין להכשיר בעלי מקצוע שיועסקו בענף הסחר באבני חן. גמולוג, הוא למעשה אדם שהוסמך במוסד לימודים מוכר לאבחן אבני חן ממגוון סוגים ולהעריך אותן בהתאם למגוון פרמטרים כימיים, פיסיקליים ואופטיים. הכשרה בתחום הגמולוגיה כוללת במקרים רבים גם הכשרה לדירוג של יהלומים ואף ההבדלים בין יהלומי מעבדה ויהלומים טבעיים.

 

גמולוגיה – מה התפקיד בפועל

גמולוגים הם בעלי מקצוע המוסמכים לזהות, לאבחן ולדרג אבני חן ויהלומים על פי מגוון תכונות.

 

גמולוג מנוסה ידע לזהות הבדלים בהרכב המינרלים באבני חן שונות ולפסוק האם אבן החן שמולו היא אבן חן טבעית, סינטטית, אבן חן שעברה תהליכי עיבוד למיניהם, ואף לקבוע מהי ארץ המוצא של האבן. הגמולוג מבצע את מלאכתו באמצעות מגוון של כלים מקצועיים, ובכללם ציוד מכני ואופטי מתקדם. גמולוג נוהג לבצע במסגרתו עבודתו מדידות ברמת דיוק של עד 1/100 מ”מ ולאמת את משקלן בקראט של אבני החן שהוא בודק.

 

גמולוגים מועסקים בדרך כלל בחנויות תכשיטים קמעונאיות, במעבדות גמולוגיות, או בחברות לייצור תכשיטים, שעושות שימוש בידע שלהם בתחום הגמולוגיה לטובת שלבים שונים בתהליך הייצור, לרבות סיוע בתהליכי רכישה של אבני חן ויהלומים, ובקרת איכות של אבני חן מסוגים שונים.

 

מהם עקרונות הגמולוגיה להערכת שווי היהלום

 

גמולוגים הם כאמור מומחים לאבני חן, המסוגלים לזהות אבני חן מסוגים שונים ולדרג אותן על סמך פרמטרים שונים. כאשר גמולוג ניגש לדרג את שווי היהלום המונח לפניו, הוא בוחן מספר פרמטרים מוגדרים מראש, הידועים בתחום הגמולוגיה בתור “4 ה – C” והם:

 

ההסמכה בגמולוגיה מאפשרת לגמולוג לזהות אם ביהלום קיימים פגמים (תכלילים), אילו פגמים בדיוק נמצאו בו, ומהו דירוג הניקיון של היהלום בהתאם לזאת. ככל שדירוג הניקיון של יהלום הוא גבוה יותר, כך ערכו גבוה יותר וכך גם בתחום של יהלומי מעבדה. על פי המבנה הגבישי ומאפייני היהלום האופטיים, גמולוגים יודעים להבחין גם בין יהלומים טבעיים לבין יהלומים מזויפים כפי שציינו לעיל.

 

אילו כלי בדיקה נמצאים בשימוש בענף הגמולוגיה?

 

בתחום הגמולוגיה, נעשה שימוש במכשירים מקצועיים ממגוון סוגים, שמסייעים לבדוק את תכונות אבני החן והיהלומים העוברים תחת ידיו של הגמולוג, ולתמחר את האבנים בהתאם לכך:

 

  1. זכוכית מגדלת – זכוכית מגדלת גמולוגית היא כלי המשמש לזיהוי והערכה של אבני חן ויהלומים. זכוכית המגדלת הגמולוגית מוחזקת ביד אחת בקרבת העין, ובאמצעות פינצטה האוחזת באבן החן או היהלום, מקרבים את האובייקט לזכוכית המגדלת עד שהוא נמצא בפוקוס.

 

  1. מיקרוסקופ – המיקרוסקופ נועד לזיהוי אבני חן ויהלומים ולמיפוי מאפיינים פנימיים וחיצוניים. דירוג של אבני חן מבוצע בהגדלה בשיעור של פי עשר, אף כי גמולוג יכול גם לבחון אבני חן בהגדלה גבוהה מכך במטרה לקבוע מהם מאפייני האבן ואיכותה.

 

  1. מיקרומטר – מכשיר זה הוא כלי מדידה המשמש למדידות מדויקות. גמולוג משתמש במיקרומטר כדי לקבוע מידות של אבני חן כמו עומק כולל ואורך / רוחב של אבן החן או היהלום.

 

  1. פולריסקופ – זהו כלי המשמש לקביעת התכונות האופטיות של אבן החן. פולריסקופ הוא מכשיר המסייע לזיהות הבדלים בין אבני חן טבעיות לבין אבני חן סינטטיות.

 

 

מהי תעודה גמולוגית

 

אחרי שהגמולוג מסיים להעריך יהלום, הציון שהוא נתן ליהלום בכל אחד מ – 4 הפרמטרים (ארבעת ה – C שסקרנו לעיל), מתועד במסמך הנקרא תעודה גמולוגית. בתעודה הגמולוגית מפורטים הפגמים השונים שנתגלו ביהלום שבתכשיט, והם מסומנים על גבי תרשים גמולוגי. מסמך התעודה הגמולוגית משמש למעשה כמעין “תעודת זהות” של היהלום הנרכש, ועוזר גם בהקשרים של ביטוח היהלום והגנה מפני גניבה. זאת הודות לעובדה שלכל יהלום ישנם מאפיינים הייחודיים לו, וכך באמצעות התעודה הגמולוגית ניתן לזהות את היהלום ולעקוב אחר המצב שלה לאורך זמן.

 

התעודה הגמולוגית משמשת גם כמסמך הנמקה המסייע להסביר בצורה ויזואלית מהו דירוג הניקיון שנקבע ליהלום ועל סמך ציון לצד הציונים שקיבל בשאר הפרמטרים (משקל, צורה וצבע), להצדיק את המחיר הנקוב עבורו. 

 

כולם יודעים שיהלומים הם אבני חן נדירות ויקרות, אך לא כולם מכירים את מונחי היסוד המשמשים להערכת איכותו ושוויו של תכשיט יהלומים. לכן בסקירה שלפניכם, בחרנו להתמקד במושג ‘קראט’ – המשמש להגדיר הן את משקלו של היהלום והן את טוהר הזהב בתכשיטים.

 

מה זה קראט ביהלומים

קראט (Carat) הינו יחידת המידה הבינלאומית שבאמצעותה נמדד המשקל של אבני חן ויהלומים. משקלו של כל קראט יהלום הוא חמישית הגרם והוא מתחלק ב – 100 נקודות. לכן גם אם יורדים בנקודה יחידה במשקל הקראט של יהלום בתכשיטי יהלומים ובפרט טבעות אירוסין סוליטר (טבעת אירוסין עם יהלום מרכזי יחיד), הדבר משפיע על האיכות של היהלום והמחיר שלו. ניתן לסכם ולומר אם כן, שקראט היהלום הוא בין הפרמטרים היותר חשובים מבין 4 התכונות שמשפיעות על עלות היהלום (Carat – משקל קראט, Color – צבע, Clarity – ניקיון, Cut – חיתוך)

 

מדוע קראט הוא פרמטר חשוב כל כך בבחירת טבעות יהלומים

 

הרבה כלות שואלות עצמן, מה זה קראט? אך מבחינתן של כלות רבות לעתיד, משקלו של היהלום בקראט, הוא היבט חשוב ביותר בבחירת טבעות אירוסין, וזאת מאחר וגודל היהלום ומשקלו משפיעים במידה ניכרת על מראה הטבעת. אולם למרות האמור לעיל, לאור העובדה שצורתו של יהלום היא תלת מימדית, שני יהלומים עם משקל קראט זהה, יכולים להיראות שונים לחלוטין זה מזה בגודלם הפיזי. ישנם מקרים שבהם צורת היהלום עשויה לפצות על משקל קראט נמוך של היהלום. למשל, יהלום בצורה אובאלית או חיתוך אגס, יכולים להיראות גדולים מיהלום עם משקל זהה שצורתו עגולה. 

 

מהו קראט בזהב

 

אז מה זה קראט? כאשר נזכר המונח ‘קראט’ בהקשר לזהב, הכוונה היא ליחידת מידה המייצגת את איכותה של המתכת ואחוז הזהב מתוך הרכבה הכולל. כלומר, כשמדובר על קראט של זהב, הכוונה היא לציון הטוהר של הזהב, קרי – תכולת הזהב מתוך כלל המתכת בתכשיט. טווח הקראט בתכשיטים וחפצי נוי מזהב, יכול להגיע עד ל – 24 קראט (24K), כש – 24 קראט פירושו מתכת איכותית במיוחד אשר מכילה 99.9 אחוז זהב.

18 קראט (18K) זו מתכת שמכילה 75 אחוז זהב וכדומה. ככל שערך של תכשיט זהב הוא גבוה יותר, כך מדובר למעשה על זהב טהור יותר שגם מחירו יהיה גבוה יותר.

 

איזה קראט זהב מומלץ לרכוש כשקונים תכשיטים

 

כשקונים תכשיטים ובפרט טבעות זהב, עולה פעמים רבות השאלה: בכמה קראט זהב כדאי להשקיע? אף שהדעות בנושא חלוקות, יש מי שיטען שלמרות שטבעת זהב של 18K היא טהורה יותר, טבעת 14K תהיה דווקא עמידה יותר, ולכן כטבעת לשימוש יומיומי טבעת זהב 14 קראט תהיה עדיפה, וגם מבחינת המחיר, שהוא נמוך יותר.

 

כיצד משפיע משקל הקראט של היהלום על מחירו

 

כפי שציינו, שוויים של יהלומים נמדד לפי מספר קריטריונים מרכזיים, והקריטריון אשר לרוב נתפס בתור המשמעותי ביותר בבחירת טבעות אירוסין, הוא משקל היהלום – או בעגה המקצועית: קראט היהלום. הקו המנחה לעניין זה, הוא שככל שהיהלום גדול יותר (קראט גבוה יותר), גם המחיר שלו גבוה יותר מזה של יהלומים מאיכות זהה ומשקל נמוך יותר. חרף האמור לעיל, מומלץ לזכור שמשקל הקראט איננו הקריטריון היחיד המגדיר את איכות היהלום או שוויו של יהלום המעבדה, וכי חשוב לתת את הדעת על מאפיינים נוספים כדוגמת צבעו של היהלום, ניקיון היהלום וצורת היהלום – בדיוק כפי שנהוג לעשות ברכישת יהלום טבעי. 

 

מהו משקלם של יהלומי מעבדה בקראט

 

יהלומי מעבדה, בדומה ליהלומים טבעיים, מגיעים בשלל צורות, גדלים ומשקלים בקראט. כיום, כל משקל קראט של יהלום שקיים בטבע, אפשר להשיג גם כיהלום מעבדה.

 

1 קראט הם כאמור, שווי ערך לחמישית הגרם, או ל – 200 מיליגרם (כלומר 2 גר’). גם מדידת משקל הקראט של יהלומי מעבדה היא זהה למדידת הקראט ביהלומים מכרייה טבעית. מדידה זו מתבצעת על ידי חלוקת כל יחידת קראט ל – 100 נקודות, כשכל נקודת קראט שוקלת 2 מ”ג. ככל שהערך המספרי של הקראט גבוה יותר, הרי שמדובר על יהלום שהוא גדול יותר ובהתאמה – גם יקר יותר. כלומר, יהלום מעבדה שמשקלו 2 קראט יהיה יקר יותר מיהלום מעבדה שמשקלו 1 קראט. 

 

ממש כמו יהלומים טבעיים, המשקל המקובל לטבעות אירוסין בשיבוץ יהלומי מעבדה, עומד בדרך כלל על 0.5 קראט ועד 1 קראט, כשהסטנדרט משתנה בין מקום למקום בעולם ובין תרבויות שונות. קראט היהלומים שמקובל לשבץ בטבעות אירוסין בארצות הברית, לדוגמא, הינו 0.9 קראט, בעוד שכאן בארץ, משקל היהלום המרכזי בטבעות אירוסין – נע בין 0.5 קראט ו – 0.75 קראט על פי רוב  (גם כשמדובר ביהלום רגיל וגם כשמדובר ביהלום מעבדה).

 

מהי משמעותו של משקל הקראט בקניית טבעות אירוסין בשיבוץ יהלומי מעבדה

 

למרות שיהלום מעבדה עם משקל קראט גבוה יותר, אמור על פניו להיות יהלום גדול ומרשים יותר, לכאורה, לא תמיד זהו המקרה. למען האמת, מראה היהלום ונוכחותו תלויים במידה רבה בצורת החיתוך (Cut) שלו. בהתאם לכך, ישנם מקרים רבים שבהם דווקא יהלום במשקל קראט נמוך יחסית, עשוי להראות יותר גדול מיהלום אחר שמשקל קראט שלו הוא גבוה יותר. זאת בהתאם לסגנון החיתוך של היהלום ואיכות החיתוך שבוצע. גם הסגנון העיצובי של טבעת האירוסין שבה היהלום משובץ, כשלעצמו עשוי לגרום לכך שהיהלום בטבעת יראה קטן או גדול יותר למתבונן. לצורך העניין, טבעות אירוסין סוליטר הן טבעות שבהן שובץ יהלום מרכזי אחד ללא שיבוץ של יהלומי צד.

 

כתוצאה מכך, נוצרת מעין אשליה אופטית של יהלום שהוא גדול יותר מיהלום בטבעת אירוסין המעוטרת ביהלומים נוספים, וזאת בלי קשר למשקלו בקראט של היהלום המרכזי כשלעצמו. העקרון הזה הוא נכון לא רק בהקשר של יהלומי מעבדה אלא לכל יהלום המשובץ בתכשיט.

 

ליהלומים מלוטשים המיועדים לשיבוץ בתכשיטי יהלומים, יש ארבע תכונות (הנקראות בשפה המקצועית “ארבעת ה – C”), שלפיהן נקבעת איכותו של היהלום ומחירו לצרכן. אף שהערכת השווי הריאלי של יהלומים מצריכה מומחיות השמורה ליהלומנים מוסמכים, טוב להכיר את תכונות היהלום וציוני האיכות בכל אחת מהן, כדי להבין אם אתם מבצעים רכישה נבונה ומשתלמת כשאתם קונים תכשיטי יהלומים.

 

מהן תכונות היהלום המשפיעות על שוויו ועל מחירו

 

להלן תכונות היהלום העיקריות שלפיהן מוערך שווי היהלום המלוטש:

 

1. תכונות היהלום – משקל – Carat

קראט הוא יחידת המידה שמתייחסת למשקלו של היהלום. יהלומים גדולים כבר מזמן הפכו נדירים ביותר בטבע, ומשום שאין הרבה מהם כיום – המחיר שלהם הוא גבוה באופן ניכר ממחירם של יהלומים במשקל קראט נמוך יותר. כל קראט יהלום הוא שווה ערך לחמישית הגרם והוא מתחלק ל – 100 נקודות. לכן אפילו אם תרדו בנקודת קראט אחת בלבד כאשר אתם רוכשים תכשיט יהלום, הדבר ישפיע על איכותו של היהלום ועל המחיר שלו. יחד עם זאת, מאחר וצורתו של היהלום הינה תלת מימדית, שני יהלומים שונים במשקל קראט זהה, עלולים להיראות לכם שונים משמעותית זה מזה מבחינת גודל פיזי. ישנם מקרים רבים שבהם החיתוך של היהלום, כלומר צורת היהלום, בה נעסוק בהמשך, עשויה לפצות על משקל קראט נמוך. לצורך העניין, יהלומים בחיתוך אובלי או בצורת אגס יכולים להיראות יותר גדולים מיהלום עגול במשקל קראט זהה.

 

2. תכונות היהלום – ניקיון – Clarity

 

תכונת הניקיון של יהלום, מהווה אומדן לרמת הצלילות של היהלום. תכונה זו מתייחסת לכמות, לגודל ולמיקום של כתמים ופגמים שונים (או כשמם בעגה המקצועית – ‘תכלילים’), בשטחו הפנימי של היהלום ועל פני שטחו החיצוני. יהלום שנושא כמות תכלילים קטנה במיוחד, נחשב כיהלום נקי ומושלם יותר, ובהתאם לכך גם ערכו הכספי הוא גבוה יותר.

 

3. צבע – Color

 

תכונת הצבע של היהלום משפיעה גם היא על שווי היהלום ומחירו. ככלל, ככל שיהלום הוא שקוף יותר ונייטרלי יותר בגוון שלו, כך הוא נראה נוצץ יותר. בהתאם לכך, גם המחיר של יהלום כזה יהיה גבוה יותר. צבעו של יהלום מיוצג בעזרת אותיות על הסקאלה שבין D שהוא הסימון ליהלום חסר צבע, שהוא גם היהלום הכי יקר בנמצא, ועד ל – Z שהוא הסימון שמייצג יהלומים שצבעם נוטה יותר לגוון צהבהב בהיר, שהוא גם היהלום הכי זול.

 

צבעי היהלום נחלקים לקטגוריות שונות של יהלומים, כאשר הקטגוריה היוקרתית ביותר נקראת “יהלומי קולקשן” (D – F), אחריה מגיעים “יהלומים לבנים” (G – I), לאחר מכן ישנה קטגוריית “יהלומי לבן מסחרי” (J – M) והקטגוריה האחרונה היא כאמור קבוצת “היהלומים הצהובים” (N – Z). ככל שעולים בסקאלת האותיות לכיוון האות Z, כך היהלומים מתקרבים יותר לגוונים של צהוב, חום ואף אפור – מה שכאמור, מפחית מערכם ומחיר השוק שלהם. יש לציין שלמרות שיהלומים מקטגוריית הקולקשן נתפסים כיהלומים יוקרתיים מאין כמוהם, גם יהלומים לבנים ויהלומים מקטגוריית “לבן מסחרי” נראים מעולה כשהם משובצים בתכשיטי יהלומים, והם עולים הרבה פחות מיהלומי הקולקשיין.

 

4חיתוך – Cut

 

צורת חיתוכו של יהלום היא תכונה המשפיעה באופן ניכר על מראהו של היהלום. חיתוך יהלומים בגימור איכותי תורם במיוחד לברק, לניצוץ, ולעידון של היהלום. בעוד שיהלום בעל חיתוך לא מהוקצע ולא מקצועי עלול להיראות גס, אטום, חסר ברק ואפילו עכור עד כדי מלוכלך.

 

תכשיטי יהלום בדירוג איכות גבוה ומחיר נמוך 

 

הגעה לאיזון האידיאלי בין מחירו של היהלום בתכשיט, לבין תכונות כמו משקל היהלום, ניקיונו, החיתוך של היהלום והצבע שלו – עשויה להיות משימה מאתגרת. בסופו של יום, תכונות היהלום משפיעות על מחירו של היהלום בתכשיט שאנו רוכשים, והתקציב העומד לרשותנו מהווה גם הוא שיקול המשפיע על הרכישה. נשאלת אם כן השאלה: האם לאור מחירם ההתחלתי הגבוה ממילא של יהלומים, קיימת בכלל אפשרות לרכוש תכשיטי יהלומים איכותיים בתקציב מוגבל? התשובה עשויה להפתיע אתכם.

 

תכונות היהלום – איפה מוצאים תכשיטי יהלומים באיכות מעולה ומחירים נמוך

 

המילה האחרונה בתחום תכשיטי היוקרה, היא תכשיטים בשיבוץ יהלומי מעבדה.

 

יהלומי מעבדה הינם יהלומים פרי פיתוח חדשני, שבמסגרתו מעבדות מדמות את התנאים הטבעיים בהם גדלים יהלומים במעבה האדמה. יהלומי מעבדה, אם כן, הם יהלומים אמיתיים לכל דבר ועניין, אך כאלו שגדלים בסביבה מפוקחת ומבוקרת, ואינם מצריכים תהליכי כרייה יקרים הכרוכים בפגיעה במשאבים טבעיים ונזק סביבתי. מאחר ותהליך הייצור במעבדה נשען על טכנולוגיה מתקדמת ומייתר את תהליכי הכרייה הבזבזניים והיקרים, עלותו של המוצר הסופי, קרי – היהלום המלוטש, היא נמוכה לאין שיעור מעלותם של יהלומים טבעיים. החלק המדהים באמת בכל הסיפור, הוא העובדה שיהלומי מעבדה נושאים תכונות זהות כמעט לחלוטין ליהלומים מכרייה טבעית. מדובר על יהלומים מדהימים ביופיים, נוצצים, ויוקרתיים ממש כמו יהלום טבעי, שאין כל דרך להבדיל בינם לבין יהלומים רגילים, ללא מכשור גמולוגי מתקדם.

 

האם תכונות היהלום של יהלומי מעבדה שונות מתכונות היהלום הטבעי

 

יהלומי מעבדה מצטיינים, כאמור, באותן איכויות פיזיות, כימיות ואופטיות המאפיינות יהלומים טבעיים. הם בעלי אותו ברק, נצנוץ ויופי יוקרתי המאפיין יהלומים מהטבע. כמו יהלומים טבעיים, גם יהלומי מעבדה מגיעים במגוון משקלי קראט (Carat), רמות ניקיון (Clarity), צורות חיתוך (Cut) וצבעים (Color). בכל ההיבטים, יהלומי מעבדה הם למעשה יהלומים אמיתיים! תהליך הייצור שלהם הוא פשוט יותר קצר ושונה מן האופן בו יהלומים טבעיים נוצרים, אולם תכונות היהלום הסינתטי הן זהות כמעט לחלוטין לאלו של יהלום טבעי, וכך גם העמידות.

 

תעודה גמולוגית נדרשת על פי החוק לא רק במדינת ישראל אלא בכל עולם התכשיטים הבינלאומי. הנתונים המופיעים בתעודה יהיו מוכרים למי שעוסק בתחום היהלומים המקצועי ללא קשר למדינה שבה הוא מתגורר או לשפה שאותה הוא דובר. התעודה בעצם מהווה תעודת זהות של היהלום וכל שאלה שמתעוררת בנוגע אליו – התשובה תופיע בתעודה הגמולוגית.

 

מי מנפיק תעודות גמולוגיות

 

במעמד הרכישה של יהלום, תכשיט או אבן חן – יכין המוכר את התעודה. ישנם מקרים שבהם הוא עצמו ינפיק את התעודה ובמקרים אחרים, למשל כאשר המוכר הוא מתווך בין מי שייצר את היהלום לבין הקונה – יעביר המוכר את התעודה שכבר נמצאת ברשותו לבעליו החדשים של היהלום.

 

כיום ישנם כמה גופים שתעודות מטעמם נחשבות לרשמיות, מוסמכות ומהימנות וניתן להסתמך עליהן ולשמור אותן כמסמך מחייב וחשוב. תעודות גמולוגיות המונפקות על ידי המעבדות הבינלאומיות המוכרות גם נותנות את האישור של הגוף הרשמי בישראל לסחר ביהלומים לסחור ביהלום המדובר וכאמור – כל החלפת בעלים של יהלום, אבן חן או תכשיט שאלה משובצים בו – דורשת גם את העברת התעודה הגמולוגית לבעלים החדשים.

 

ההבדלים בין התעודות הגמולוגיות השונות

 

תעודות גמולוגיות שונות מונפקות על ידי מעבדות שונות. יש מעבדות שנחשבות ליותר או פחות מחמירות אך אין בהבדל הזה כדי להכריע על נחיתותו של היהלום. באופן גורף אפשר לומר שיש מספר (מצומצם אמנם) של מעבדות רשמיות וכל עוד התעודה הגמולוגית מונפקת על ידי אחת מהמעבדות האלה – זה העיקר.

 

יחד עם זאת, ישנם סוחרים מקומיים במדינות רבות שנחשבים לאמינים, רציניים וכאלה שפועלים באופן מקצועי בתחום היהלומים ואפשר בהחלט לקבל גם את התעודה המקומית שמונפקת על ידם. בכל מקרה חשוב לוודא שיש תעודה גמולוגית שמופיעים בה מאפיינים כמו הקראט, דרגת ניקיון היהלומים, הצבע והמשקל. ישנם מקרים של נתונים ומידע נוספים שיופיעו בתעודה ויעשירו את המידע אודות היהלום.

 

תעודות גמולוגיות מוכרות ותקפות בישראל

 

למרות גודלה הגאוגרפי, ישראל נחשבת למעצמה בעולם היהלומים הבינלאומי. ישנן כמה מעבדות ברחבי העולם שהתעודות הגמולוגיות שהן מנפיקות מוכרות בישראל והופכות את היהלומים למוכרים וחוקיים, כאלה שניתן לסחור בהם. רוב היהלומים בישראל מקבלים את התעודה הגמולוגית שלהם מטעם IGL – International Gemological Lab, מעבדה שיש לה נציגות ברמת גן במתחם הבורסה.

 

צוות העובדים במעבדה מיומן, מקצועי ומוסמך לביצוע כל הבדיקות והקביעות אשר קשורות למאפיינים של היהלומים המגיעים אל המעבדה והעבודה מבוצעת על ידי מכשור ואביזרים מהמתקדמים שקיימים כיום בתחום. כאשר אדם שבקיא בתחום מתעניין ברכישת יהלום זה או אחר – הוא יוכל לסמוך על תעודה מטעם IGL שתוצג בפניו ותהיה צמודה ליהלום שהוא מעוניין לרכוש.

 

האם התעודה הגמולוגית חשובה

 

בעולם שבו ליהלומים יש גם צד שלילי – מי שעוסק בתחום באופן מקצועי, חוקי ומוסדר חייב שתהיינה לו תעודות גמולוגיות הדרושות. במדינות רבות בעולם, בעיקר ביבשת אפריקה שם שטחים גדולים מאד סובלים מהיעדר משטר ושלטון חוק מסודרים, מועסקים אנשים בתנאי עבדות וערך חיי האדם כלל לא מתקרב לערך הכספי הרב של היהלום.

 

מכאן, שקיומה של תעודה גמולוגית מעיד על מקורו של היהלום ועל דרך חוקית ונכונה שעבר עד שהגיע לנקודה שבו מעוניינים למכור אותו. יהלומים שהושגו בדרכים עקלקלות או חלילה, לא חוקיות – לא תהיה להם תעודה גמולוגית ויש בהיעדר התעודה כדי להדליק נורת אזהרה חמורה על ידי מי שנמצא במקום ועד לדברים.

 

התעודה גם מפרטת את התכונות החשובות של היהלום וגם נותנת את האישור שהיהלום יוצר באופן מבוקר, חוקי ומוסדר ולא בוצעו עבירות או פגיעה חיי אדם על מנת לשים עליו את היד.

 

יהלומי מעבדה ותעודה גמולוגית

 

בעשורים האחרונים חלו התפתחויות משמעותיות מאד אשר בזכותן אפשר כיום לייצר יהלומים סינטטיים במעבדה. יש בכך בשורה גדולה לעולם היהלומים והתכשיטים, שכן היהלומים שנוצרו איכותיים מאד ודומים ליהלומים שנחצבו מהשכבות העמוקות של קליפת כדור הארץ.

 

עם חלוף הזמן וההתפתחות בייצור היהלומים במעבדה יורד אט אט המחיר של יהלומים אלה מפני שיש הרבה מאד חסכון כספי בדרך הייצור הזאת, מה גם שהיא הרבה יותר הומנית, מוסרית וידידותית – הן לסביבה (בעיקר לקרקע) והן לאנושות כולה.

 

לא מעט בחינות ובדיקות מעמיקות ומדוקדקות כבר הוכיחו מעל לכל ספק שהיהלומים שמיוצרים במעבדה הם טובים, איכותיים וקשה מאד להבדיל בינם לבין היהלומים הטבעיים. מכאן – שגם יהלומי המעבדה דורשים שתהיה להם תעודה גמולוגית צמודה שתפרט את אותם הנתונים והמידע שנדרשת התעודה לפרט עבור היהלומים הטבעיים.

 

כיום זה בהחלט קיים. גם ליהלומים המיוצרים במעבדה ניתנת תעודה גמולוגית בכל רכישה ויש בכך צעד נוסף לקראת העברה כוללת של נושא ייצור היהלומים למעבדות וכך לשים קץ לכל התופעות השליליות והאלימות שכיום מתלוות לעולם היהלומים בעל כורחו.

 

מה בא קודם – התעודה או הבחירה ביהלום

 

כאשר מגיעים לנקודת מכירה של יהלומים קל חשוב מאד להתרשם מהם ומהמראה שלהם לפני שמבקשים את התעודה הגמולוגית ומבינים מה המאפיינים שלהם. מצד אחד – מאד מפתה לבקש מיד מהמוכר לראות את התעודה ולהיות מונחים על ידי הנתונים שמופיעים בה.

 

מצד שני – מכיוון שמי שלא מכיר את עולם היהלומים לא בהכרח יידע מה המשמעות של דרגת ניקיון או צורת חיתוך היהלומים  – עדיף עבורו להתרשם מהמבחר, לראות דרך העיניים שלו מה מוצא חן בעיניו יותר או פחות וליהנות מהיופי של היהלומים.

 

רק בשלב הבא, לקראת קבלת ההחלטה על היהלום הנבחר אפשר לבדוק בתעודה מה המאפיינים ומה הדרגות השונות של היהלום בפרמטרים השונים שהתעודה מפרטת. באופן כללי הבחירה צריכה להתבסס על מידע מהתעודה הגמולוגית, מהתרשמות אישית של הקונה וכמובן מהידע של המוכר שאיתו מתייעצים. אי אפשר ולא כדאי לבסס את הבחירה רק על אחד משלושה מדדים אלה.

 

השוואה בין יהלומים בעזרת התעודה הגמולוגית

 

בין אם מתרשמים מיהלומים טבעיים ובין אם מדובר ביהלומי מעבדה, השוואה בין כמה יהלומים שמתלבטים ביניהם יכולים להעלות לא מעט מידע כאשר להשוואה תצורף תעודה גמולוגית של כל אחד מהיהלומים. מי שלא בקיא בהבדלים בין יהלומים שונים לא יוכל ממש להבין מה הוא רואה או איך יהלום אחד עדיף על השני.

 

בעזרת התעודה הגמולוגית של כל אחד מהם ובסיוע של כלי עבודה ואביזרים שונים – אפשר יהיה לבחון לעומק ולראות בעיניים את ההבדלים שעליהם מצביעות התעודות. אין ספק שמדובר בנושא מרתק עבור מי שההבחנה המדוקדקת ביהלומים חדשה עבורו. יש הרבה מאד מה ללמוד מהתעודות וחשוב להבין את המשמעות שלהן.

 

דילוג לתוכן