בשל המצב והמלחמה החלטנו להוריד עשרות אחוזים על כל היהלומים באתר

איך מנקים יהלומים

איך מנקים יהלום: היהלומים שאנו מכירים ומדמיינים הם אבני חן שקופות, מרהיבות ובעלות החזר אור שאפשר להתמכר לצבעים שלו. אחת מתכונות היהלום החשובות ביותר, היא השקיפות שלו והיהלומים נמדדים ומדורגים על פי דרגת השקיפות שלהם. מכאן, שאם היהלום לא נקי מאד – המראה שלו עלול להיפגע וחמור מכך – הדירוג שלו, זה שמשפיע על הערך ועל המחיר של היהלום עלול להיפגע אף הוא.

 

השאיפה של אלה שעובדים בתחום היהלומים היא לייצר ולהפיק יהלומים מושלמים ולא פחות מזה ולכן יש חשיבות גבוהה מאד לניקיון יהלומים מושלם ולשקיפות בלתי מעורערת. יחד עם זאת – אין זה סותר מצב שבו היהלום, עם הזמן, עלול להתלכלך או להזדהם ואז בעליו לבטח ירצו לחדש את המראה שלו ולהחזיר לו את המראה הנקי ללא רבב. נשאלת השאלה – איך עושים את זה? איך מנקים יהלום?

 

ניקוי יהלומים או תכשיטים עם יהלומים

 

הזמן עושה את שלו ונותן את אותותיו בכל חפץ או פריט, כולל התכשיטים והיהלומים שנרכשו בהרבה מאד כסף. יחד עם זאת, אין זה אומר שהלכלוך או הכתם הם גזירות גורל וכל שצריך לדעת זה מה הדרך הטובה והנכונה ביותר לבצע את הניקוי.

 

להלן כמה שיטות שמומלצות על ידי אנשי מקצוע מעולם היהלומים. חלקן שיטות ביתיות שניתן לנסות לבצע בבית באמצעים שנמצאים וחלקן כרוכות בהגעה אל איש מקצוע על מנת שהניקוי יהיה מושלם ונכון:

 

  • סבון כלים – ברוב המקרים הלכלוך שיצטבר על גבי השכבה החיצונית של היהלום יהיה של עודפי שומן או חלקיקי אבק מהאוויר. מכאן השאלה איך מנקים יהלום והתשובה לכך שחומר הניקוי הטוב ביותר כנגד שני מזהמים אלה הוא סבון כלים. חשוב שלא להתפתות לעשות שימוש בחומרי ניקוי חזקים כמו אקונומיקה. סבון כלים יכול להיות חזק דיו על מנת לסלק את הלכלוכים אך לא חזק מספיק כדי לפגוע ביהלום עצמו.

 

  • סודה לשתייה – מדובר בחומר בסיסי שהוכח כיעיל מאד כנגד לא מעט סוגים של לכלוכים וחלקיקי אבק או זיהום. את האבקה הלבנה של הסודה לשתייה צריך למוסס במעט מים ולהשרות בתוכה את היהלום עצמו או את התכשיט. כתלות בחומרת הלכלוך כך יימשך פרק הזמן הנדרש לפירוק שכבת הלכלוך והשבת הניקיון על כנו.

 

  • מכונת ניקוי תכשיטים ביתית – בשוק קיימים כמה וכמה סוגים של מכונות ניקוי שמיועדות לתכשיטים או ליהלומים. חשוב להכיר אותן ולבחון לעומק האם הן יכולות להתאים ליהלומים שיש בבית אך חשוב עוד יותר לוודא שהן לא חזקות או אגרסיביות מדי ועלולות לפגוע בשטח הפנים המושלם של היהלום.

 

  • ניקוי מקצועי – אנשי מקצוע מעולם היהלומים יידעו איך מנקים יהלום בצורה הטובה ביותר. תמיד אפשר וכדאי לפנות אל איש מקצוע שסומכים עליו על מנת שיבדוק לעומק באיזה סוג של לכלוך מדובר וימליץ על דרך הניקוי המתאימה ביותר. אין ספק שפנייה אל איש מקצוע היא הדרך הטובה והנכונה ביותר לפעול.

 

  • שפשוף היהלום באלכוהול – מדובר בשיטת ניקוי ביתית מוכרת, נפוצה ואפילו מומלצת מאד. השלב הראשון הוא להשרות את התכשיט או היהלום בתמיסה המכילה מים וסבון כלים ולאחר מכן לשפשף בעדינות את פני שטח היהלום בצמר גפן או מטלית הספוגים באלכוהול 90%. מדובר באלכוהול שיש בו שימוש רפואי ואפשר לרכוש אותו בכל בית מרקחת ללא מרשם.

 

איך מנקים יהלום מעבדה

יהלומים שיוצרו במעבדה הם עולם ומלואו ויש להם סיפור משלהם. המזל הגדול הוא שיש לסיפור הזה סוף טוב, למרות שיש הרבה מאד עסקנים בעולם היהלומים הטבעיים שעדיין לא לגמרי מפנימים את המהפכה שמביאים איתם יהלומי המעבדה.

 

מכיוון שכל שלב בתהליך של ייצור יהלומים במעבדה נתון לשליטתם של אנשי המדע המקצועיים שמכירים את נושא היהלומים על בוריו – כך הם גם יכולים מראש לבחור בגושי חומר גלם שייתנו את התוצאות הטובות ביותר, של היהלומים הנקיים ביותר והיפים ביותר שאפשר.

 

זאת בניגוד לחציבת חומרי הגלם ממעמקי הקרקע של כדור הארץ, שם עד שלא משנעים את תוצרי המחצבה למפעל – אי אפשר לדעת האם היהלומים נקיים או שמא יש בהם פגמים.

 

כאשר בוחנים במעבדה עוד לפני שמתחיל תהליך הייצור את גושי חומר הגלם אפשר לבחור את אלה שהסבירות גבוהה שייצאו מהם יהלומים נקיים, שקופים ויפים. יחד עם זאת, עדיין יכולים להתקבל מקרים של יהלומים לא נקיים לגמרי או כאלה שעם הזמן, אחרי שהם בבעלותם של אנשים במשך הרבה זמן – צריך יהיה לנקות אותם.

 

חשוב מאד לבדוק את תנאי ההתקשרות העסקית עם החברה שממנה קונים את היהלום, שכן ייתכן מאד ואפשר יהיה לקבל מהם אחריות לכל החיים על היהלום, כולל לאפשרות של ביצוע ניקיון עתידי ליהלומים שנרכשו ממנה. אין ספק שמדובר בסעיף הוגן ונכון מאד שבדרך כלל אי אפשר לקבל אותו ממוכרי יהלומים אמיתיים, מקצועיים והוגנים ככל שיהיו.

 

מתי מנקים את היהלום

כמו בכל מצב אחר – כדאי מפעם לפעם לבחון ככל האפשר בעין את מצב הניקיון של השכבה החיצונית ביהלום. במידה ואין אפשרות או שקשה להבחין בלכלוך כדאי להיעזר לשם כך באיש מקצוע המצויד בכלי העבודה המתאימים לביצוע משימה זו. את היהלום כדאי לשמור במקום חשוך וכמה שפחות מאוורר על מנת שלא יתקרבו אליו חלקיקי לכלוך או מזהמים דרך האוויר.

 

במידה והיהלום משובץ בתכשיט כמו בצמידי טניס, שרשרת יהלומים, עגילי יהלום וטבעת יהלום, כלומר אי אפשר להסתיר מהאור או האוויר חשוב לבצע את בחינת השכבה החיצונית לעיתים תכופות יותר.

 

חשוב לעקוב אחר הנחיות האחסון שניתנו ממי שקונים ממנו את התכשיטים או היהלומים ועצם ביצוע פעולות אלה יש בו כדי לדחות את הלכלוך של התכשיטים ובמקרים רבים כאשר מתייחסים לתכשיטים והיהלומים בכבוד הראוי להם – הם אכן יחזיקו מעמד במשך הרבה מאד שנים ורק מדי פעם יהיה צורך בניקוי עמוק שלהם.

 

שמירה על היהלומים והתכשיטים, אחסון שלהם בתנאים הדרושים ווידוא שעושים בהם את השימוש הנכון והמתאים להם יעזרו מאד בהארכת החיים שלהם וכמובן יסייעו מאד בשמירה על המצב המעולה שלהם.

 

יהלומי מעבדה ובשורת הניקיון שלהם

היהלומים אשר מיוצרים במעבדות כיום מביאים איתם בשורה גדולה לא רק לעניין הכספי שמוטל על הכף אלא גם לדרגת הניקיון של היהלומים המוגמרים. מכיוון שמדובר בחומרי גלם מלאכותיים – קל יותר לברור ולבחור אותם כך שמלכתחילה יהלומי מעבדה יתקבלו נקיים ושקופים מאד עם כמה שפחות לכלוך או פגמים.

 

גם אם מבצעים ניקוי יסודי ומקצועי של יהלומים פעם אחת בכמה שנים, אפשר גם את זה לחסוך בזכות רכישה של יהלומים שיוצרו במעבדה. יש כאן שיקול חשוב של נוחות ושל תחזוקה קלה אפילו יותר.

 

כאשר מדברים על החיסכון הכספי שיש ברכישת יהלום מעבדה אפשר לקחת בחשבון גם את הוצאות הניקוי המקצועיות, גם אם מדובר בהוצאה קטנה יחסית. הגעה אל איש מקצוע או אל החנות שבה קונים את היהלומים עלולה להוות טרחה ולכן בחירה ביהלום סינטטי עשויה להפחית מהקונה גם את הצורך הזה.

 

זהו עוד אחד מהיתרונות הרבים והמשמעותיים של יהלומי המעבדה ואין ספק שבזכות יתרונות אלה יעלה עוד ועוד קרנם של היהלומים האלה.

דילוג לתוכן